UKK - usein kysytyt kysymykset

Olemme keränneet yhteen kymmenen usein kysyttyä kysymystä tarjoamastamme mentoroinnista. Tässä blogissa julkaisemme ne yksi kerrallaan vastauksen kera. Tähän blogiin siis lukijan kannattaa jatkossa säännöllisesti palata.

1. Onko jo vuosia sitten rehtorin viran jättäneillä mitään annettavaa tämän päivän varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa tai lukiossa työskenteleville?

Jokainen Rexit mentoroi™ -tiimin jäsen on ryhtynyt mentoriksi heti eläköidyttyään rehtorin virasta ja ollut siitä lähtien kiinni ei vain yhden vaan usean varhaiskasvatus-, perusopetus- ja lukioyksikön arjessa. 

Mentorit seuraavat aikaansa mm. osallistumalla ajankohtaisiin koulutuksiin sekä osallistumalla ops-prosesseihin kunnissa ja muissa verkostoissaan.

He ovat lisäksi ylläpitäneet ja kehittäneet asiantuntemustaan mm. täydennyskoulutuksen avulla, alan kirjallisuutta hyödyntämällä ja säännöllisten Mentorien mentorointi -tapaamisten avulla. Rexit mentoroi™ -tiimillä on omat mentorinsa Timo Kultanen ja Bill Griffiths, joiden laaja osaaminen on pyritty kiteyttämään rexitmentoroi.fi -sivustolla heidän esittelynsä yhteydessä.

Rexit mentoroi™ -tiimi on erittäin hyvin ”jyvällä” siitä, mitä kuuluu tämän päivän varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja lukio-opetukseen.

Mentoreilla on näkemys siitä, mitä eri koulutusasteilla tulisi tehdä, jotta esimerkiksi kansainvälisissä lasten ja nuorten osaamisen ja hyvinvoinnin vertailuissa saavutettaisiin taas 2000-luvun alun asema. Samalla vahvistettaisiin henkilöstön hyvinvointia, alan vetovoimaa ja alalle kiinnittymistä.

2. Millä tavoin mentorin tapaamiset ovat hyödyksi mentoroitavalle ja hänen johtamalleen yksikölle?

Mentorointitapaamiset ovat prosessin ydin. Koska prosessilla on yhteisesti määritellyt tavoitteet, keskustelujen tulee näitä tavoitteita palvella ja nousta ”jutustelun” yläpuolelle. Keskusteluissa voidaan toki poiketa ”käsikirjoituksesta”, jos mentoroitava haluaa tuoda keskusteluun jonkin akuutin asian, joka on viedä hänen yöunensa… 

Pyrkimyksenä on psykologinen turvallisuus ja luottamuksellisuus, jotta mentoroitavan on mahdollista puhua kaikesta mahdollisesta omaan työhön liittyvästä ja siihen vaikuttavasta.

Samoin henkilökunnan haastattelut tuovat monissa yksiköissä esille sellaisia asioita - ongelmia, mutta myös ilon aiheita - joita ei välttämättä ole noussut esille useissakaan toteutetuissa kyselyissä tai tavoitekeskusteluissa.

Back to top